søndag 16. januar 2011

Kjøpt proteinpulver, men hvordan skal jeg trene..?


Greit nok - proteinpulver er kjøpt inn på internett, og du er nå i gang med å begynne planleggingsprosessen på hvordan du skal trene. Ikke alle har like gode forutsetninger for å begynne å trene som andre, men de aller fleste klarer naturligvis å motivere seg til et par treningsøkter i uken.

Regel nummer 1:

Ta proteinpulver før og etter trening - hver gang.

Regel nummer 2:

Heller for mye enn for lite proteinpulver.

Min første reaksjon er at det er voldsomt mange øvelser. Kjører selv 2-splitt med 6 øvelser per økt, for det meste 7x4. Personlig synes jeg at øktene blir for lange hvis de overstiger én time(noe jeg tipper din gjør), men folk er forskjellige. Mener også å ha hørt at nedgang i effektivitet og utbytte øker radikalt jo lengre man trener tung styrke over én time, men har ikke noen kilder på dette, så du trenger ikke å ta det for god fisk.

Vektene synes jeg ikke du skal ha noen fasit på, der finner du fort ut hvor landet ligger. Det er viktig å pushe kroppen for å lure den til å bygge, og da passer det dårlig med rigide rutiner for hvor mange kilo man skal ha på stanga. Selv pleier jeg som oftest å prøve å få til at jeg akkurat klarer det siste settet med et nødskrik. Da har jeg truffet innertier med vekta. Failures legges inn litt etter egen form og når man vet at det blir et par dager restitusjon i etterkant.

Vil også anbefale å kutte et par øvelser og fokusere mer på markløft/knebøy. Jeg ser du har de med i planen, men kjør inn disse på hver treningsdag, annenhver gang med flere sett(altså f.eks. markløft 7x5/6 på mandag og torsdag, knebøy 7x5/6 på tirsdag og fredag), og jeg kan nesten garantere at resultatene vil bli vesentlig bedre. Samtidig må du huske å få nok restitusjon. For min egen del har jeg hatt voldsomt mye større fremgang etter at jeg gikk fra å trene styrke 5 ganger i uken uten markløft/knebøy, til 3 ganger i uken med markløft/knebøy. Eirik Sandvik, en fyr med ganske god peiling, har forresten skrevet et par fine artikler om markløft på iform.no som det kan være verdt å ta en titt på.

Kjøp deg et proteinpulver hos Gymgrossisten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar