onsdag 22. desember 2010

Proteinpulver og kviser - en klar sammenheng


Dessverre er det slik at proteinpulver har noen helseeffekter som kanskje ikke er særlig behagelige for enkelte som skal begynne å kjøpe det. For de som trener hardt er allerede teststosterennivået ganske høyt, og det bør ikke bli høyere dersom man heller i seg masse fett og karbohydrater.

Proteinpulver kan gi kviser - slik er det bare. Men det er ikke gitt at det blir kviser dersom du kjøper proteinpulver. Kroppen din reagerer etter all sannsynlighet ulikt fra andre kropper igjen, og slik kan det skape en del urenheter og liknende.

Men det gjelder bare å se på alternativene til proteinpulver i stedet for å kutte alt helt ut - for noe klarer du i hvert fall å få i deg.

Grunnen til at
jeg skriver er at helt siden jeg begynte å trene veldig hardt begynte jeg begynte å kviser. kostholdet mitt har endret seg mye til det bedre den siste fire års tiden, og det eneste jeg helte i meg av slike "ekstra-ting" var proteinpulver. Blir vel litt smålig å kalle det "ekstra-ting" når det heter kosttilskudd, men i hvert fall; kvisene kom på plass èn etter èn etter at jeg kjøpte meg proteinpulver.

Kostholdet mitt er svært rent. absolutt ingen junk food noensinne i fjor, ingen fast food, ingen godteri, alkohol, røyking og annet tull. Med andre ord skulle alt tilsi at jeg har et godt og balansert kosthold, og at det skulle være mulig å kombinere det med proteinpulver uten at dette gjorde særlig mye.

Legen min skrev ut antibiotika til meg slik at jeg skulle bli kvitt de kvisene jeg hadde i ansiktet og på ryggen. Det syntes å ha hjulpet mye, bortsett fra at det skrudde opp hele fordøyelsessystemet mitt. Men dette er jo faktisk også noe proteinpulver kan gjøre, så det ligger helt sikkert ikke på den antibiotikaen jeg mottok.

Men det er litt synd om man blir nødt til å gå på antibiotika sammen med proteinpulver for at du ikke skal få masse kviser i ansiktet og på ryggen. Lite flatterende, og i hvert fall ikke særlig morsomt for den som sitter oppi det hele.

Moralen er i hvert fall at du skal passe på å ikke ha for stor "fettproduksjon" før du går til innkjøp av proteinpulver.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar