tirsdag 28. januar 2014

Styrketrening: Beste tips til nybegynnere

Styrketrening: Tips til nybegynnere

Om du er ganske ny innen styrketrening, vil jeg komme med noen punkter som kanskje kan hjelpe deg. Det er viktig å få noen gode tips for nybegynnere i starten da det er utrolig mange som leker superhelter der ute på internett og skriver ting de overhodet ikke har belegg for å skrive...

- Kosthold er absolutt det viktigste, sørge for og få i deg nok proteiner, karbohydrater, litt fett og nok vitaminer.

Selv vil jeg naturligvis anbefale deg å skaffe deg et proteinpulver da dette er utrolig viktig for nybegynnere å begynne med for å se kjappe resultater. Sjekk ut Gymgrossisten og Proteinfabrikken for de billigste og beste varene (best på det norske markedet...)

- Ved bregning av kalorier, så er vel 1g karbohydrat = 4 kalorier, 1g protein = 4 kalorier, 1g fett = 3 kalorier (<-- er ikke 100% sikker men er sånn ca.)

- Du bør få i deg 2g - 2,5g protein x din egen kroppsvekt (litt mer enn som så skader heller ikke, helt opptil 3g kan være fint om du er veldig aktiv)

- Sørg for og få i deg komplekse karbohydrater (havregryn, ris, pasta, etc.)

- Jeg vil anbefale deg og trene hovedgrupper i kroppen (rygg, bryst, etc.) først, og evt. dele gruppene + sekundær gruppene i flere dager.

- 1RM = 1repmax, det man kaller maksløft, det kan kalkuleres ut en estimert 1RM om du vet du klarer for eks 105kg, 3 gange så vil din estimerte 1RM være 115kg.

- Før du kjører stronglift 5x5 vil jeg anbefale at du starter å trene hovedgruppene på 4x8 sett på 75% av 1RM, og sekundærgruppene på 4x6 sett på 80% av 1RM.

- Hver muskelgruppe bør få minimum 48 timers hvile, ikke glem at kroppen bryter ned muskler før de bygges opp igjen. Derfor er det fint og la musklene få bygge seg opp igjen før du tvinger dem til en ny runde.

- Når det kommer til kalorier, så kan ta som et eksempel at du skal vanligvis ha i deg 2000 kalorier, om du skal øke muskelmassen i kroppen, trenger du kalorioverskudd på ca. 500 = 2500 kalorier, fordi om muskelmassen i kroppen økes trenger ikke nødvendigvis fettprosenten og øke selvom du går opp i vekt. Skal du ned i fettprosent skal du ha 500 i kaloriunderskudd = 1500 kalorier. Om du ønsker og øke muskelmasse samtidig som du minsker fettprosent bør du søke opp "deffing".

- Og jeg vil påpeke at det tar tid før du ser resultater. Ta bilder av deg selv i kun undertøy, gjør dette månedlig, og sammenlign etter 1 år, da ser du klar forskjell.

Jeg har følgt alle punktene jeg har notert over, og når jeg startet for noen år siden med styrkeløft, var 1RM'en min i benkpress 45kg, per dagsdato løfter jeg 115kg samtidig som jeg har minsket fettprosenten min en del. Jeg har brukt noen år på dette, men om du fokuserer mer på en av tingene (bygging/ripping) så vil jeg si at du lettere ser resultater enn om du går litt frem og tilbake som jeg har gjort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar