torsdag 26. mars 2015

Lei av å ikke gå ned i vekt? Les dette

Jeg har det akkurat slik selv. Liker omtrent ALT. Biff hurra, fiskeboller hurra, bakt potet hurra. Og ekstremt glad i karbohydrater (vet du ikke nøyaktig hva som menes med "carbs" så les http://lavkarbo.no)
Problemet mitt er altså min karbo-avhengighet. Jeg har aldri prøvd sterkere narkotika enn alkohol, og velger derfor i min naive tro, og sammenligne min karbo-avhengighet med narko-avhengighet. Forskjellen er at jeg går opp i vekt når jeg er på "kjøret".

Det som gjør at matlysten min stiger, er karbohydrater. Enkelt og greit. Trenger ikke komplisere det med om det er sukkeret i godteri, eller om det er stivelse i poteten. Er det carbs, så øker det matlysten. Er det carbs så er det "kjøret". Sulten 2 timer etter måltider. Cravings etter snacks, mat, alt mulig omtrent hele tiden. Spiser ALLTID opp det som ligger på tallerken. Fornuften slipper ikke til før alt er oppspist, og da angrer man fordi magen står som en bongotromme.

Løsningen: (ja, jeg har gjort det. Ja, det fungerer. Og dessverre, jeg har havnet på "kjøret" igjen og skufler nedpå carbs)
Oppstart/induksjonsfase/intro/whatever
Sikt mot 0 carbs pr dag, og ikke på noen måte over 20g pr dag. Blir du svimmel, så er det fordi kroppen er forbanna fordi du tar vekk "dopet" (carbs).
Hvordan ? -> http://lavkarbo.no og http://www.skaldeman.se/

Etter 3 uker (+- 2 uker) så er suget etter alt borte. Du spiser det du trenger. Du sover ca 1 time mindre pr døgn. Kroppen din inneholder en god del mindre vann (forbrenne fiber og carb er ett helvete for kroppen). Finn deg oppskrifter, gjør en effort. Det er lett å bli matlei, selvom du elsker kjøtt om du spiser løvbiff med speilegg hver dag 2-3 måltider i noen uker :)

Går du på en smell, så sørg for at det smeller så lite som mulig. Sprekker du fredagen, så er ikke helga ødelagt, ta deg sammen på lørdag og søndag, og tenk på hva du har reddet, og ikke hva du har tapt :)
Skal du drikke deg dritings, øl er fy, vin går, rent brennevin (vodka/cognac) er mest effektivt. sukkerfritt blandevann, og så lite som mulig. Du vil ha så lite alkohol i kroppen som mulig over kortest mulig tid. X antall rene vodka shot, og du synger julesanger med lite kcal.

Bekymret: jepp, folk er bekymret for å spise koteletter med fettrand, stekt i meierismør og fløte med fet ost på. Gå til legen, be om full analyse og måling av ALLE verdier. Si at du har tenkt å starte LCHF (LowCarbHighFat), og ikke hør på det legen svarer. X antall uker etterpå (jeg ventet 6 mnd), så går du tilbake og tar samme målinger en gang til. Med meg ble alle verdier forbedret, og vekten min var redusert fra 128kg til ca 103kg. (6mnd) .. kjøtt, fett, lite grønnsaker, null frukt, og brennevin i helgene.

Tilslutt vil jeg nevne, at det er ikke alt som passer for alle. Jeg hadde gått fra vettet om jeg skulle levd på grønnsakskur (jada, har prøvd). Og har full forståelse for at folk ikke takler å skufle i seg rødt kjøtt i store mengder. Men det som er merkelig, er at de jeg har møtt som sier at trening, grønnsaker, frisk luft og blabla er veien til ett slankt liv, ikke har ett vektproblem. Ja men det er jo fordi jeg spiser det der sier de. Jeg er ikke sikker. Jeg tror appetitt, hunger og evnen til å stoppe og spise når man har fått nok påvirker mye mer enn stangselleri og broccoli gjør.
Spørsmålet som kan stilles til folk er: "Legger du igjen mat på tallerken din i større eller mindre grad?" Om svaret er ja, så kan de vanskelig uttale seg om denne problemstillingen :)

Lykke til.

tirsdag 3. mars 2015

Spiser for mye - hvordan senke matlysten?

Spørsmål:

Hei hei.

Dette er et nokså rart spørsmål, men jeg prøver uansett.

Først av alt: jeg sliter med overvikt.
Har en aktiv jobb som innebærer 7 timer med hurtig gåing heledagen.
Og trener også mye svømming og sykling, og litt jogging.
Allikevel ligger jeg stødig på 105-106 kg

Problemet er så enkelt som at jeg spiser alt for mye! Sikkert dobbelt eller trippelt av hva som er anbefalt av helsedirektoratet (har ikke engang turt å sjekke). Men jeg er en matmoms og elsker mat. Maten jeg spiser er ofte sunn, selv om jeg flere ganger i måneden skeier ut med fast food.

Hvordan senker man matlysten ? Eller rett og slett spiser mindre... Har dere noen teknikk på dette?  

Jeg er også en person som ikke klarer legge meg på tom mage uten at jeg blir liggende våken.

Svar:


Forsøkt deg med tyggis/pastiller/sunn snacks?
Ha frukt/grønnsaker tilgjengelig. Epler, gulerøtter osv.

Et kanskje ikke fullt så bra tips er å begynne med snus. Selv hender det ofte at jeg tar meg en pris snus i stedet for å spise om jeg er sulten og ikke har mulighet til å spise (gjerne grunnet jobb f.eks.).

En annen ting er eventuelt å opparbeide deg en rutine på det. Nå er kroppen din vant til å få mat hver gang den roper om det. Må sikkert ta deg en periode hvor du "piner" deg selv litt, ved å gå over til faste måltider.

Frokost klokken åtte.
Lunch klokken tolv.
Middag klokken fire.
Kveldsmat klokken ni.

Eller noe i den duren. Sjekk gjerne diverse trenings/kostholdsforum for tips til HVA du bør spise. Handler egentlig bare å få kropp og hode til å bli vant til rutinene..

Kutt ned på karbohydratene og spis mer proteiner. Proteiner gir større metthetsfølelse.
I tillegg kan du jo skaffe deg et kaloritelleprogram på mobilen eller noe. Så kan du gradvis trappe ned til anbefalt daglig inntak. Skal du gå ned i vekt må du ligge i kcal-underskudd. Finn ut hva daglig anbefalt inntak for deg er og gå frem deretter. Enten mindre mat eller trening.

tirsdag 24. februar 2015

Faren ved å benytte anabole steroider

Faren ved å bruke anabole steroider

For å være ærlig vet jeg ikke allverdens om anabole steroider. Jeg har lest litt på diverse nettsider og et par forskningsartikler men som oftest koker det hele ned til en blanding av skremselspropaganda og fy fy tekster fremfor å ta for seg det tekniske rundt virkningsstoffene, positive og negative sider.

Jeg tror ikke steroidebruk i små kvanta vil gi alle problemene men det ville jo være kjedelig hvis du var potensielt utsatt for å få en av de. Si du er genetisk disponibel, har en defekt i lever eller hjerte som gjør at kroppen er spesielt utsatt for hormonforstyrrelser.Eventuelt disponibel for enkelte krefttyper som følge av hormonforstyrrelser. Da ville jeg vært forsiktig med å puttet i meg steroider.

Problemet i mine øyne med å la steroider være "åpent" i treningsstudioer er at atleter som vet hva de gjør ofte ikke vil kaste i seg dop som drops. De som ender opp med å kaste i seg dop som drops er unggutter som ser de store bruker det og som vil ha raske resultater.

Hormonforstyrrelsene som følger ved dop bruk når man er i puberteten er ganske alvorlige. Dagbladet blant annet kjørte en sak på det for en stund tilbake der leger og psykologer stod frem og fortalte om gutter i 20 årene som led av alvorlige hjerteproblemer, hadde utviklet pupper og hadde alvorlige psykiske problemer og depresjoner som følge av dop bruk i ung alder.

onsdag 26. november 2014

Min erfaring med ”gainer” for å gå opp i vekt


Min erfaring med en gainer

Jeg vet ikke om jeg har skrevet noe innlegg om dette tidligere, men det får vel bare være det samme – du har helt sikkert kommet til denne bloggen via Google uansett.

Men jeg hadde for fire år siden som nybegynner med styrketrening valgt å kjøpe meg noe kosttilskudd uten å være helt sikker på hva det var. Så jeg spurte en litt erfaren bodybuilder jeg kjente: ”Hva er det jeg skal bruke for å gå opp i vekt?”. Svaret var, kanskje ikke så overraskende, en ”gainer”.

Gikk på internett og fant denne gaineren jeg ønsket meg og blandet det ut med vann og helte det i meg i håp om å gå opp mange kilo de første ukene.

Og jeg må bare si at jeg har aldri sett trynet mitt se så rart ut som i etterkant. Til tross for at jeg aldri har vært sånn helt ordentlig preget av akne, så slet jeg virkelig med å få vekk de kvisene som poppet ut etter bare et par dager når jeg hadde denne gaineren.

Jeg har ikke opplevd liknende ting når jeg har brukt proteinpulver eller kreatinpulver, men det er åpenbart slik at man ved å drikke en gainer bare heller i seg alt mulig av fett og karbohydrater som skal gjøre kroppen feitere – så det er ikke et produkt jeg personlig vil gå god for i hvert fall.

Når alt kommer til alt vil jeg si at alt du trenger for å øke muskelmassen i kroppen din og gjøre deg større er:

1. Pågangsmot til å drive med styrketrening.
2. Proteinpulver kanskje supplert med kreatinpulver.
3. Et godt kosthold.
4. Nok søvn.

mandag 10. november 2014

Hvilke fordeler har man ved Whey Proteinpulver?


Proteinernæring er en viktig del av ethvert godt balansert kosthold. Men når man har så mye å gjøre i en stresset hverdag som de fleste av oss har, så er det veldig tidskrevende å finne en sunn kilde til alle næringsstoffer. En utmerket erstatning vil være et Whey proteinpulver da denne proteinkilden forekommer naturlig og finnes i matvarer som inntas hver eneste dag.

Men hvilke fordeler har man egentlig når man kjøper Whey protein?


Høy biologisk verdi.


Avhengig av filtreringsprosessen, kan myseprotein har en høy biologisk verdi på 95% eller mer. Dette betyr at proteinpulveret er mye ”renere” i form av proteintetthet enn andre proteinkilder, noe som igjen betyr at det er mer effektivt for å øke muskelmassen.


For eksempel betyr en biologisk verdi på 95 % at 95 % av proteinet i proteinpulveret kan absorberes i kroppen.

Inneholder alle 20 aminosyrene

Whey
protein inneholder alle 20 aminosyrene og er en god kilde til alle vitaminene du trenger i løpet av en dag. Hvis du ønsker mer informasjon om dette, så kan du lese deg opp på aminosyrer hos Wikipedia.

Er trygg for deg med melkeallergi

Dersom mysen
har blitt hydrolysert i proteinpulveret vil personer med melkeallergi også være i stand til å trygt bruke dette næringsstoffet. Dette er fordi de allergene proteinene har blitt fjernet fra produktet.

Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe Whey når du skal handle proteinpulver, og det er liten tvil om at det er det proteinpulveret som det selges mest av i Norge. Du kan finne det både hos Proteinfabrikken og hos Gymgrossisten.

Hvor bør du handle Whey protein?

Det er noen nettbutikker vi mener er bedre enn de andre på det norske markedet, og utenlandske nettbutikker har vi dårlige nok erfaringer med til at vi holder oss langt unna.

Moms, toll og andre avgifter spiser som gjerne opp alt av hva man kan spare (og ofte litt til) når man bestiller fra utlandet.

Men du bør sjekke ut både Gymgrossisten og Proteinfabrikken - to gode og store nettbutikker som selger proteinpulver.

fredag 24. oktober 2014

Er dette bivirkninger fra proteinpulver?


Spørsmål:

Hei ..... Jeg har et viktig spørsmål.

Jeg har brukt Whey proteinpulver i fire måneder samt fiskeolje og kreatin de siste tre månedene. Og i starten fungerte det helt fint uten noen problemer.

Men nå har det vært noen irriterende røde flekker som har begynt å vise seg på huden min, og de klør noe så ekstremt...jeg vet ikke hva jeg skal sammenlikne det med, men vannkopper er kanskje det nærmeste jeg kommer.

Tror du dette er på grunn av kosttilskuddet? Og i så fall; er det på grunn av proteinpulveret?

Merk: Jeg har ingen allergi mot kjøtt, melk, egg eller fisk.
Merk: Jeg har besøkt en lege og han ga meg noen piller og salve, men disse fungerte bare sånn halvveis.

Svar:


Det har i hvert fall ingenting med proteinet å gjøre. Da ville du jo fått det av helt vanlige matvarer også som du har spist gjennom hele livet ditt.

Mitt råd vil være å gå til legen og høre hva som kan være galt eventuelt spørre om du kan få en sterkere salve/andre medisiner.

fredag 10. oktober 2014

Hva slags kreatin bør man bruke? Full oversikt

Hvilken type Kreatin bør du kjøpe?

Her er et par ting om alle de forskjellige typene kreatin som finnes på markedet

Kreatin monohydrat er den formen som brukes i de aller fleste studier som blir gjort og er en sikker vinner hvis du bare skal ha ”vanlig” kreatinpulver. Men nå er det sånn at markedsføringen av kreatin har økt dramatisk de seneste årene, noe som har tvunget produsentene til å lage en hel haug med andre typer produkter – og her går vi gjennom resten for å se om det virkelig er verdt å sette seg inn i.

Disse variasjonene er sikkert dyrere enn kreatin monohydrat, men er de noe mer effektive? La oss finne det ut.

Kreatin citrate er kreatin bundet til sitronsyre, og forskning viser at det skal være noe annerledes enn kreatin monohydrat i form av absorpsjon og effektivitet. Det er dokumentert at kreatin citrate er mer vannløselig enn monohydrat, men dette spiller ingen rolle i muskelbygging eller effektivitet – det er med andre ord bare smaken som endres.

Flytende kreatin er bare en form av kreatin-monohydrat som kommer i væskeform. Det har vist seg å være mindre effektivt enn kreatin-monohydrat i og med at kreatinet nedbrytes til den inaktive formen ”kreatinin” når det ligger i en væskeløsning over flere dager. Det eneste du egentlig trenger å tenke på fra dette punktet er; ikke kjøp flytende kreatin. Enkelt og greit fordi det er mindre effektivt.

Kreatin-nitrat er en svært vannoppløselig form av kreatin som kan være mer drikkbar og enklere for magen å fordøye, men ingen forskning har ennå indikert at nitrat vil være mer effektiv enn kreatin i monohydratform.

Kreatin-hydroklorid er kreatin bundet med saltsyre. Ingen forskning har ennå påvist at det skal være noe mer effektivt enn monohydrat. I likhet med andre former av kreatin, kan kreatin-hydroklorid være mer vannløselig enn monohydratet, men dette har ingen effekt på absorpsjonen.

Som du ser er det kanskje en del man er nødt til å sette seg inn i dersom man ønsker noen spesielle former for kreatinpulver, men selv vil jeg egentlig bare anbefale å bruke monohydratet da det fungerer utmerket i tillegg til at man slipper å tenke så mye på alle andre alternativer.


søndag 21. september 2014

Kreatinpulver versus kreatinpiller - hva er best?

Det er to måter å få inn kreatin på; nemlig gjennom piller og pulver. Jeg har prøvd begge deler og har rådført meg med X antall kostholdseksperter og kommer frem til samme konklusjon:

Det er ingen forskjell.


Smake vondt/smakløst


Altså, misforstå meg rett her. Det er en forskjell i form av at det er enklere å svelge et par piller enn å kaste i seg en shake som ikke smaker spesielt godt (let´s face it - det gjør det ikke). Så det at det er en enklere måte å få tilført kreatin på er det vel ingen som protesterer på.

Pris


Det er også en faktor som kalles pris som veldig mange er opptatt av når de skal kjøpe seg kosttilskudd. Og jeg forstår at det for studenter og mange andre er viktig å få maksimalt ut av lommeboken, men da er jeg redd du bare kan glemme å kjøpe kreatinpiller.

Pillene ligger i et såpass mye høyere prissjikte at det ikke vil være nødvendig engang å ta seg bryet til å se på dem. Allikevel føler jeg at man får mye for pengene.

Konklusjon


Hvorvidt du skal velge kreatinpulver eller kreatinpiller er naturligvis opp til deg selv, men ved å velge piller vil du på en måte kjøpe deg til en mer smakløs og lettere tilgang til den gode effekten kreatin gir.

mandag 8. september 2014

Hvordan gå opp i vekt når du trener

Hvordan øke i vekt

Hvis du er
en av dem som går til treningssenteret pliktoppfyllende og har samme treningsrutiner dag etter dag, men viser svært liten progresjon i form av vektøkning, så er dette en artikkel for deg.

Ordet ”genetikk” har blitt fablet om i så mange år rundt styrketrening at det nesten er vondt å høre på. Folk som ikke helt klarer å nå de målene de har satt og blir sjalu på andre vil ofte karre seg til to unnskyldninger: genetikk og doping. Men verden er nok ikke så svart-hvitt.


Svært få mennesker er villig til å akseptere det faktum at grunnen til at de ikke går opp i vekt er fordi de ikke trener riktig.
Det kan ikke være mulig at hele vektøkningen skyldes
overlegen genetikk eller hemmelig steroidebruk.

Det finnes en rekke trinn som vil lede deg frem til å øke vekten og bygge muskler slik at du maksimerer på ditt genetiske potensiale. Vi har altså samlet en liste med punkter som du er nødt til å følge dersom du skal prøve å få maksimalt ut av styrketreningen.

Her er min sjekkliste for å gå opp i vekt når man trener:

Diett og kosthold


Det viktigste er selvfølgelig å kjøpe et proteinpulver som gir deg de proteinene musklene trenger for å bygges. I tillegg til dette må dine normale spisevaner være bygget rundt alle de næringsstoffene som kreves for optimal fysisk helse – og jeg regner med at du har en ganske grei kontroll på hvilke matvarer som er lure å spise og ikke.

Les også: Best i test proteinpulver

Spis mat som smaker godt slik at du vil klare å holde deg til en vektøkningplan. Hvis du hater tunfisk, så vil du på et eller annet tidspunkt gi opp å spise dette til tross for at det hjelper deg med å øke antall kilo på kroppen.

Du skal også være økonomisk sterk nok til at du har råd til å spise så mye at du opplever vektøkning.

Riktig
trening for å øke i vekt

Ikke bruk bevegelser som er skadelig for kroppen.

Det er veldig mange ”treningsentusiaster” som sier at man kun skal løfte alt for tunge vekter når man skal gå opp i vekt, men det er et veldig feilslått tips. Du står i fare for å bli alvorlig skadet både gjennom slitasjeskader og direkte skadet under økten hvis du lufter for tungt.

Et annet viktig moment med treningen er motivasjonen. Jeg kan ikke få fortalt det nok ganger, men det å klare å motivere seg til trening er alfa og omega for å oppleve denne vektøkningen som vi hele tiden snakker om.
Oppretthold troen på deg selv og jobb enda hardere om du møter stagnasjon.

onsdag 20. august 2014

Derfor er det viktig å bruke proteinpulver til trening

Lurer du på hvorfor proteinpulver er viktig?

Det er ikke alle som er overbevist om at de trenger proteinpulver for å nå de målene de har satt med treningen. Jeg var selv ganske skeptisk i starten, noe som gjorde at jeg gikk i flere måneder med litt stagnasjon og dårlig fremgang. Men jeg fant kjapt ut at kosttilskudd for å gå opp i vekt (les: muskelmasse) var helt essensielt.


Den beste proteinpulveret for kroppen din vil hjelpe deg på tre viktige måter:

1. Det vil holde deg mett og fornøyd, slik at du lett kan holde deg til et sunt kosthold og noen gode treningsrutiner for å nå dine mål.

2. Det vil være rimelig for budsjettet.

Du skal ikke regne med at et proteinpulver kommer til å gjøre et veldig stort innhugg i månedsbudsjettet ditt – og jeg vil nesten si at det er mulig for så å si alle mennesker å kunne ta seg råd til en bøtte proteinpulver nå og da.

3. Det vil bli fungere optimalt for å nå målene dine.

I og med at du har personlig budsjett og mål som både er forskjellig i forhold til venner og bekjente, så er dette en beslutning du selv er nødt til å fatte. Men som jeg har skrevet tidligere; alt blir mye enklere med proteinpulver.

Det finnes også forskjellig type pulver. Enkelte fungerer for dem som skal ”bulke”, altså øke i muskelmasse mens andre igjen bruker det for å nå mål som er relatert til lav fettprosent og vektnedgang.

Men jeg vil faktisk nesten anbefale deg å sette opp noen mål og prøve å nå dem både med og uten proteinpulver – det er da du først skjønner hvor mye det har å si for treningsprogresjonen din.