torsdag 8. august 2013

Kardiotrening – hvor lang tid tar det å få god kondisjon?

Kondisjon er noe av det viktigste man kan få for å motvirke sykdommer. Legestudier viser at dårlig utholdenhet er koblet opp mot såpass mange livsstilssykdommer at jeg absolutt vil anbefale kardiotrening nesten annenhver gang du er på treningsstudio.

Dette er min historie om hvor lang tid det gikk fra å ha elendig kondisjon til å få stjerne-kondisjon.

Uke 1: Elendig form.


Legebesøket ble egentlig som ventet. Fikk beskjed om at jeg hadde trent styrke alt for lite og jogget alt for lite. ”Innvendig kan du se elendig ut til tross for at du har store og synlige muskler!”, sitat min danske lege.

Han tryglet nærmest om at jeg startet kardiotrening og stoppet bulkingen umiddelbart.

Progresjon: 0%.


Uke 2: Start.


Etter fire treningsøkter, hvor jeg jogget på samtlige (både før og etter styrketreningen), begynte jeg å merke at jeg fikk bedre kondisjon. Jeg var helt klart på riktig vei og merket det.

Progresjon: 10-15 %


Uke 3: Nedgang i fettprosent og muskeloppgang.


Nå begynte resultatene virkelig å merke at jeg har begynt med kondisjonstrening. I tillegg til at fettprosenten gikk ned og musklene (spesielt magemusklene) ble mer markante så jeg også at det var mye vanskeligere å få større muskler enn tidligere.

Startet på en litt tyngre gainer for å kompensere mot muskeltapet. Nekter å gå kraftig ned i vekt til tross for at jeg begynner å ta en joggetur nå og da.

Progresjon: 40 %


Uke 4: Normalisering.


Endelig følte jeg at jeg begynte å normalisere rutinene mine. Bestemte meg for at jeg annenhver gang på treningsstudio skulle jogge – ikke hver eneste gang. Med en jevn progresjon skjønte jeg at jeg kom nærmere og nærmere ”Cristiano Ronaldo”-kroppen, noe som har vært målet hele tiden.

Når det er sagt, så trener jeg fortsatt for å gå opp i vekt. Men jeg har forstått, med legens råd og følelsen i kroppen, at det å velge bort kardio er det dummeste man kan gjøre.

Progresjon: 70-80 %
- har fortsatt en del ting å gjøre for at jeg skal ha en varig god kondisjon og en dertilhørende fin og trent kropp med store muskler.

Konklusjon

Som en konklusjon vil jeg trekke frem et par ting:

- Kroppen din ser ikke nødvendigvis bra ut inni selv om den gjør det på utsiden.
- Det tar ca tre uker å få en normal/god kondisjon om du trener det 1-2 ganger i uken. (6 ganger med intensiv jogging holder)
- Du mister litt muskler av å trene kardio. Spis dobbelt så mye – eller kjøp deg en god gainer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar