onsdag 28. desember 2011

Min treningshistorie - mine erfaringer


Min historie om proteinpulver

Jeg har siste halve året lagt om kostholdet og kuttet i all vesentlighet på karbohydrater som primære energikilde. Antar at ca 20-30% i min kost nå er karbohydrater, men har økt mengden av fett. Store mengder fett. Selvsagt må man ha karbohydrater i kosten, men å ete banan før og etter trening er rett og slett oppskrytt for min del. Det gir ingen effekt for meg, da er det bedre med vanlig rent kjøtt, fisk etc for min del.

Resultatet er at jeg nå har mye mer å gi på trening, klarer hente ut mer på kvalitetsøktene og restituerer raskere på mindre karbo. Men for de raske øktene hvor intensiteten er 85-95% fra start så øker jeg andelen av karbo underveis, men ikke rett før.

På treningsøkter under 1-1,5 timer trenger ikke kroppen annet enn vann som energikilde såfremt du har et godt balansert kosthold i utgangspunktet er min påstand. Da forutsatt du ikke er eliteutøver, noe jeg antar de færreste faktisk er. Men skal du opp på det nivået du kanskje ønsker deg når det kommer til kosthold og preparater, så vil jeg i aller høyeste grad anbefale deg å kjøpe noe proteinpulver på gymgrossisten.no .

Et normalt norsk kosthold inneholder 60-70% karbohydrater gjennom vanlig eting, det skulle da tilsi at man ikke trenger fylle på enda mer rett forut for trening. Jeg taler for at det vil være bedre for kroppen å lære den til å forbrenne fett fremfor karbo, jo tidligere man får kroppen til å forbrenne dette jo mer utholdende vil den bli.

Å høre på bodybuildere er noe jeg slutta med for minst 20 år siden, da jeg oppdaget at en vesentlig stor andel av deres kosthold bestod av kunstige preparater......men det skal de ha, de kan kosthold og har utrolig god kunnskap om hvordan bygge muskler raskest og mest effektivt, bare så synd det ikke passer for den gjennomsnittlige mosjonist...

Oppsummert, ja Litago er en svært god restitusjonsdrikk, evt ren fløte. Men for en som er vant til høykarbokosthold vil det være å gå helt i motsatt retning ja. Jeg ville nok heller valgt å kjørt på med noe proteinpulver av noe slag for å få et skikkelig balansert kosthold i tillegg til å få i deg alt du trenger for å gå opp i vekt..

Lær kroppen å ha fett som drivstoff og den vil holde lengre i typiske utholdenhetsidretter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar